Zgodnie z legendą, Aztekowie przybyli na obszar dzisiejszego Meksyku z mitycznej krainy Aztlan, znajdującej się daleko na północy (przypuszczalnie w rejonie dzisiejszego stanu Nowy Meksyk). Ich bóg plemienny Huitzilopochtli doprowadził ich do brzegów jeziora Texcoco, skąd ujrzeli na wysepce kaktus, na którym orzeł pożerał węża. Uznali to za dobrą wróżbę i na wyspie założyli miasto Tenochtitlan, dzisiejsze miasto Mexico City. To oczywiście symboliczny opis narodzin ostatniej wielkiej kultury Mezoameryki.
Mexikowie, zwani popularnie Aztekami przybyli nad jezioro Texcoco w 1325 roku i zaczęli zagospodarowywać jedną ze znajdujących się na nim wysp. Założyli tam miasto Tenochtitlan. W momencie konkwisty przewodzili najsilniejszej federacji państw na obszarze Mezoameryki. Upadek imperium Azteków nastąpił wraz z upadkiem stolicy 13 sierpnia 1521 roku.
Aztekowie pozostawili po sobie wspaniałe zabytki kultury materialnej oraz tańce, które zajmowały poczesne miejsce w ich obrzędowości. W prekolumbijskich tradycjach Ameryki Środkowej taniec miał funkcję rytualną i terapeutyczną. Jego fundamentem był i nadal jest kontakt z naturą, elementami ognia, ziemi, wody i powietrza.
Według Azteków taniec, muzyka, cisza i ciemność to najbardziej odpowiednie środki do badania głębi duszy. W tańcu harmonizuje się to, co wewnętrzne i zewnętrzne, co materialne i duchowe. Tańce azteckie mają wielką moc, więc nie sposób tańczyć je bez pełnego zaangażowania. Są transowe, Indianie tańczą je często przez wiele godzin bez przerwy. Wyrabiają w tańczącym skupienie i uważność. Wykonuje się je przy akompaniamencie bębna oraz grzechotek przyczepionych do kostek nóg, tzw. ayoyotes, oraz do przegubów rąk - ayakaxtle. Prowadzący pokazują najpierw w zwolnionym tempie kroki, a potem coraz szybciej wybijają rytm na bębnie. Robią to tak długo, aż wszyscy opanują kroki oraz rytm. W tych tańcach ważne jest dokładne wykonywanie ruchów przez każdego uczestnika z osobna, tak by tańcząc razem, stali się całością - jednym pulsującym organizmem. Tańce azteckie nie tylko leczą - pozwalają odkryć swój temperament i rozbudzić uśpioną energię. Są dla tancerzy źródłem radości, przyjemności i doznań estetycznych. Łączą w sobie typową dla wielu tańców ludowych ekspresję z bogatą symboliką.
O symbolice i znaczeniu - również terapeutycznym, opowiedzą goście z Instituto de Investigacion Antropologica Interdisciplinaria.
Psycholog, lingwistka, ekolog oraz socjolog. Pracuje naukowo na Uniwersytecie Meksykańskim (Instituto de Investigacion Antropologica Interdisciplinaria). Najbardziej interesują ją rytuały taneczne oraz medycyna społeczności Azji, Australii i Oceanii, Afryki, Ameryki. Jest cenionym wykładowcą zapraszanym na uniwersytety wielu krajów świata. Przede wszystkim jest jednak specjalistą-praktykiem w zakresie kultury prekolumbijskiej. W instytucie Prehispanic Mesoamerica Ancient Culture of the People of Anähuac w Guadalajarze uczy medycyny, tańców i podstaw światopoglądu Azteków.